Nå er det snart på tide å publisere Kvalishop, og hvordan kom jeg på dette "prosjektet"?

Min bakgrunn i yrkeslivet er fra varehandel, markedsføring/merkevarebygging og webdesign/innholdsproduksjon. Sistnevnte er fremdeles min daglige yrkesprofesjon, og jeg trives godt innen dette faget. Likevel er jeg nysgjerrig på hvordan en nettbutikk drives, og jeg har virkelig lyst til å få til et prosjekt som er mitt eget.

Nettbutikk har jeg tenkt på veldig lenge men har manglet en virkelig god grunn til å sette i gang. Jeg hadde heller ikke noe å selge, men jeg drev og surfet litt på leverandører rundt om i verden. Plutselig fant jeg en en side som fanget oppmerksomheten min, og det var en ganske enkel presentasjon av et firma som leverer puter i tradisjonell indisk handverkstradisjon men med kunstnerisk design. Og jeg falt fullstendig for disse putene.

Jeg ble veldig fristet til å sjekke disse, men hvorfor skulle jeg ta kontakt med dem? Jeg kom jo ikke til å tørre å starte opp en virksomhet uansett. Motet sviktet gang på gang. Likevel var jeg stadig innom denne siden, og etter hvert ble jeg også mer og mer interessert i å finne ut hvilke løsninger som finnes og hvordan man går fram for å starte en egen virksomhet.

En dag bare bestemte jeg meg for å prøve, og første steg var å etablere en virksomhet i Brønnøysundregisteret. Dette måtte jeg gjøre for å kunne opprette et no-domene, og det fant jeg ut at jeg måtte ha. (Denne regelen er nå opphevet, men dette var før denne endringen trådte i kraft)

Plutselig var jeg i gang, og da ble det mye spekulasjon på hva jeg skulle kalle nettbutikken. Mange forslag ble sjekket, men jeg ville ha noe produktnøytralt dersom jeg skulle ha flere varegrupper etter hvert. Navnet måtte si noe om kvalitet, da det var dette jeg ville satse på. Dermed ble det Kvalishop, enkelt og greit...

En ting er sikkert: Det er ikke gjort i en fei å starte opp nettbutikk dersom man ønsker å gjøre det skikkelig. Det er mange ting man må tenke på, og mye å sette seg inn i. For meg var det å bestille varer fra utlandet en helt ukjent verden med tanke på hvordan jeg skulle gå fram. Heldigvis var leverandøren erfaren i dette, og visste hvordan det skulle gjøres i forbindelse med papirer som skulle fylles ut hos fraktilbyderen. Selv hadde jeg ikke peiling... Banken min ble en god støtte i forbindelse med overføring av penger, sikkerhet i forhold til dette. Papirene som skulle fylles ut i forbindelse med moms-betaling var det befrakteren på Gardermoen som tok seg av, og til slutt var det bare å hente sekker med putetrekk på havna i Trondheim. Yey...!!

Jeg har brukt mye tid på å sjekke ut nettbutikkløsninger, men til slutt bestemte jeg meg for å gå for en løsning der jeg har mulighet til å styre en del selv og ikke en ferdigløsning hvor man er prisgitt tilbyderen. Da er man også nødt til å sette seg inn i mye på egen hånd, men nå er jeg snart i mål. Putene er på lager, nettløsningen fungerer godt og jeg har lagt ut en del av varene. Jeg får hjelp av familien med pakking og sending dersom det skulle bli for travelt, så nå gjenstår det bare å sette i gang.

Nå skal det bli spennende å se hvordan dette blir mottatt... Jeg synes putetekkene er knallfine og har tro på at dette er en nisje som ikke er fylt opp her til lands. Det finnes mange som selger interiørvarer, men disse skiller seg ut med sine kraftige farger og sin kunstneriske uttrykk. Skulle det ikke bli noe salg, har jeg uansett lært mye i denne prosessen, og da vet jeg i hvert fall at jeg har prøvd.